Davant de la nova onada i tendència a pensar que cal eliminar els exàmens, he sentit la necessitat d'opinar sobre aquest tema. Què és un examen? És una situació en la que simplement mostrem durant un determinat interval de temps els nostres coneixements?
Penso per una banda que un examen és una preparació / entrenament per situacions de la vida que es puguin presentar on ens hagin d'avaluar. I això per a mi és positiu. Per l'altra, en un examen mostrem molt de nosaltres: les nostres habilitats, la nostra capacitat de lògica, de reflexió, la nostra capacitat de gestionar l'estrès i el temps, la capacitat de concentració, la capacitat d'expressar-nos per escrit, la nostra autonomia, però també les nostres emocions: com ens sentim davant d'un procés d'avaluació, quan ens estant observant i avaluant, com fluÏm davant d'una figura que representa l'autoritat, etc.
Tot això converteix un examen en una eina de coneixement i d'autoconeixement. Pot servir per a què els mestres/professors coneguem millor als alumnes i ells també prenguin consciència de com són. D'aquesta manera sabrem d'altres aspectes en els que podem ajudar a créixer i evolucionar l'altre. Detectar dificultats i buscar la manera d'ajudar també ens fa créixer a nosaltres els docents perquè representen reptes nous. Haurem de fer ús de la nostra creativitat per a resoldre'ls. També penso que cal que siguem crítics amb nosaltres mateixos i amb els examens que posem. Observar com reaccionen els alumnes ens pot ajudar a detectar si hem de modificar algun format de preguntes o incloure'n algun de nou. Obrim-nos a noves idees i a formats d'examen no estàndards!!
El que sí penso és que l'examen no ha de ser l'única eina amb la que avaluem a les persones, ha de ser un complement. Persones amb dificultats per a gestionar l'estrès o amb dificultats per expressar-se per escrit es veuen penalitzades pel sistema d'avaluació habitual. Tot allò que ens permeti conèixer l'alumne, serà benvingut, ja siguin activitats orals, activitats en grup, activitats multidisciplinars,... Podrem avaluar la persona en la seva globalitat, remarcar i ressaltar les seves qualitats. I és important també comunicar-li aquestes qualitats per a que en prengui consciència. Guanyarà seguretat i en aquest estat positiu serà més fàcil que pugui desenvolupar-se millor i evolucionar en els aspectes que inicialment costaven més.
Quan treballava a la UPC vaig dirigir un projecte d'anàlisi dels errors comesos pels alumnes als exàmens de l'assignatura anomenada Fonaments Matemàtics I, al Campus de Castelldefels. Gran part dels exàmens que vam analitzar mostraven exercicis on es responia a una pregunta diferent de la demanada i gran part dels errors eren de comunicació. Els alumnes tenien dificultats per entendre els enunciats i per escriure les matemàtiques de manera correcta. Aquest treball em va permetre veure que calia insistir i ensenyar els alumnes el vocabulari i notació de matemàtiques per poder-les entendre i escriure correctament. Aquest exemple representa una mostra de la informació que podem extreure dels examens.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Exámenes sí ? Exámenes no?
Ante la nueva tendencia a pensar que los exámenes tienen que ser eliminados, he sentido la necesidad de opinar sobre este tema. Que es un examen? Es tan solo una situación en la cual mostramos nuestros conocimientos durante un determinado intervalo de tiempo?
Por un lado veo el examen como una preparación / entrenamiento para situaciones de la vida que se puedan presentar en las que nos tengan que evaluar. Y esto para mi es positivo. Por otro lado, en un examen mostramos mucho de nosotros: nuestras habilidades, nuestra capacidad de lógica, de reflexión, nuestra capacidad de gestionar el estrés y el tiempo, la capacidad de concentración, la capacidad de expresarnos por escrito, nuestra autonomía, pero también nuestras emociones: cómo nos sentimos frente a un proceso de evaluación, cuando nos están observando y evaluando, cómo fluimos frente a una figura que representa la autoridad, etc.
Todo ello convierte al examen en una herramienta de conocimiento y de autoconocimiento. Puede servir para que los maestros/profesores conozcan mejor a sus los alumnos y para que los alumnos tomen conciencia de cómo son. De esta manera sabremos otros aspectos en los cuales podemos ayudar a crecer y evolucionar al otro. Detectar dificultades y buscar la manera de ayudar también nos hace crecer a nosotros los docentes porque representan nuevos retos. Tendremos que recurrir a nuestra creatividad para superarlos. También pienso que es necesario que seamos críticos con nosotros mismos y con los exámenes que ponemos. Observar cómo reaccionan los alumnos puede ayudarnos a detectar si tenemos que modificar algún formato de preguntas o incluir alguno de nuevo. Abrámonos a nuevas ideas y a formatos de examen no estándares!!
Lo que sí pienso es que el examen no debe ser la única herramienta con la que evaluamos a las personas, tiene que ser un complemento. Personas con dificultades para gestionar el estrés o más cómodas con la expresión oral que escrita se ven penalizadas por el sistema de evaluación habitual. Todo aquello que permita conocer al alumno será bienvenido, ya sean actividades orales, actividades en grupo, actividades multidisciplinares,... Podremos evaluar la persona en su globalidad, remarcando y resaltando sus cualidades. Y es importante también comunicarle estas cualidades para que vaya tomando conciencia de ellas. Ganará seguridad y en este estado positivo podrá desarrollarse mejor y evolucionar en los aspectos que le costaban más inicialmente.
Cuando trabajaba en la UPC dirigí un proyecto de análisis de los errores que cometían los alumnos en los exámenes de la asignatura Fundamentos Matemáticos I, en el Campus de Castelldefels. Gran parte de los exámenes que analizamos mostraban ejercicios en los que la respuesta no se correspondía con la pregunta y numerosas veces había errores de comunicación. Los alumnos tenían dificultades para comprender el enunciado y para escribir las matemáticas de manera correcta. Este trabajo me permitió ver que era necesario insistir y enseñar a los alumnos el vocabulario y la notación de matemáticas para poder entenderlas y escribirlas de manera correcta. Este ejemplo representa una muestra de la información que podemos extraer de los exámenes.
Penso per una banda que un examen és una preparació / entrenament per situacions de la vida que es puguin presentar on ens hagin d'avaluar. I això per a mi és positiu. Per l'altra, en un examen mostrem molt de nosaltres: les nostres habilitats, la nostra capacitat de lògica, de reflexió, la nostra capacitat de gestionar l'estrès i el temps, la capacitat de concentració, la capacitat d'expressar-nos per escrit, la nostra autonomia, però també les nostres emocions: com ens sentim davant d'un procés d'avaluació, quan ens estant observant i avaluant, com fluÏm davant d'una figura que representa l'autoritat, etc.
Tot això converteix un examen en una eina de coneixement i d'autoconeixement. Pot servir per a què els mestres/professors coneguem millor als alumnes i ells també prenguin consciència de com són. D'aquesta manera sabrem d'altres aspectes en els que podem ajudar a créixer i evolucionar l'altre. Detectar dificultats i buscar la manera d'ajudar també ens fa créixer a nosaltres els docents perquè representen reptes nous. Haurem de fer ús de la nostra creativitat per a resoldre'ls. També penso que cal que siguem crítics amb nosaltres mateixos i amb els examens que posem. Observar com reaccionen els alumnes ens pot ajudar a detectar si hem de modificar algun format de preguntes o incloure'n algun de nou. Obrim-nos a noves idees i a formats d'examen no estàndards!!
El que sí penso és que l'examen no ha de ser l'única eina amb la que avaluem a les persones, ha de ser un complement. Persones amb dificultats per a gestionar l'estrès o amb dificultats per expressar-se per escrit es veuen penalitzades pel sistema d'avaluació habitual. Tot allò que ens permeti conèixer l'alumne, serà benvingut, ja siguin activitats orals, activitats en grup, activitats multidisciplinars,... Podrem avaluar la persona en la seva globalitat, remarcar i ressaltar les seves qualitats. I és important també comunicar-li aquestes qualitats per a que en prengui consciència. Guanyarà seguretat i en aquest estat positiu serà més fàcil que pugui desenvolupar-se millor i evolucionar en els aspectes que inicialment costaven més.
Quan treballava a la UPC vaig dirigir un projecte d'anàlisi dels errors comesos pels alumnes als exàmens de l'assignatura anomenada Fonaments Matemàtics I, al Campus de Castelldefels. Gran part dels exàmens que vam analitzar mostraven exercicis on es responia a una pregunta diferent de la demanada i gran part dels errors eren de comunicació. Els alumnes tenien dificultats per entendre els enunciats i per escriure les matemàtiques de manera correcta. Aquest treball em va permetre veure que calia insistir i ensenyar els alumnes el vocabulari i notació de matemàtiques per poder-les entendre i escriure correctament. Aquest exemple representa una mostra de la informació que podem extreure dels examens.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Exámenes sí ? Exámenes no?
Ante la nueva tendencia a pensar que los exámenes tienen que ser eliminados, he sentido la necesidad de opinar sobre este tema. Que es un examen? Es tan solo una situación en la cual mostramos nuestros conocimientos durante un determinado intervalo de tiempo?
Por un lado veo el examen como una preparación / entrenamiento para situaciones de la vida que se puedan presentar en las que nos tengan que evaluar. Y esto para mi es positivo. Por otro lado, en un examen mostramos mucho de nosotros: nuestras habilidades, nuestra capacidad de lógica, de reflexión, nuestra capacidad de gestionar el estrés y el tiempo, la capacidad de concentración, la capacidad de expresarnos por escrito, nuestra autonomía, pero también nuestras emociones: cómo nos sentimos frente a un proceso de evaluación, cuando nos están observando y evaluando, cómo fluimos frente a una figura que representa la autoridad, etc.
Todo ello convierte al examen en una herramienta de conocimiento y de autoconocimiento. Puede servir para que los maestros/profesores conozcan mejor a sus los alumnos y para que los alumnos tomen conciencia de cómo son. De esta manera sabremos otros aspectos en los cuales podemos ayudar a crecer y evolucionar al otro. Detectar dificultades y buscar la manera de ayudar también nos hace crecer a nosotros los docentes porque representan nuevos retos. Tendremos que recurrir a nuestra creatividad para superarlos. También pienso que es necesario que seamos críticos con nosotros mismos y con los exámenes que ponemos. Observar cómo reaccionan los alumnos puede ayudarnos a detectar si tenemos que modificar algún formato de preguntas o incluir alguno de nuevo. Abrámonos a nuevas ideas y a formatos de examen no estándares!!
Lo que sí pienso es que el examen no debe ser la única herramienta con la que evaluamos a las personas, tiene que ser un complemento. Personas con dificultades para gestionar el estrés o más cómodas con la expresión oral que escrita se ven penalizadas por el sistema de evaluación habitual. Todo aquello que permita conocer al alumno será bienvenido, ya sean actividades orales, actividades en grupo, actividades multidisciplinares,... Podremos evaluar la persona en su globalidad, remarcando y resaltando sus cualidades. Y es importante también comunicarle estas cualidades para que vaya tomando conciencia de ellas. Ganará seguridad y en este estado positivo podrá desarrollarse mejor y evolucionar en los aspectos que le costaban más inicialmente.
Cuando trabajaba en la UPC dirigí un proyecto de análisis de los errores que cometían los alumnos en los exámenes de la asignatura Fundamentos Matemáticos I, en el Campus de Castelldefels. Gran parte de los exámenes que analizamos mostraban ejercicios en los que la respuesta no se correspondía con la pregunta y numerosas veces había errores de comunicación. Los alumnos tenían dificultades para comprender el enunciado y para escribir las matemáticas de manera correcta. Este trabajo me permitió ver que era necesario insistir y enseñar a los alumnos el vocabulario y la notación de matemáticas para poder entenderlas y escribirlas de manera correcta. Este ejemplo representa una muestra de la información que podemos extraer de los exámenes.