Partint de la nostra visió que les matemàtiques s'han d'ensenyar i aprendre utilitzant tots els sentits, el tacte és un element també molt important.
1) Tacte i geometria
Els nens petits experimenten molt a través del tacte, toquen els objectes, els giren, els miren des de diferents perspectives.... Assimilar bé aquests moviments i coordinació és el que facilita més endavant un pas correcte a l'abstracció en matemàtiques.
Nosaltres, des d'EspaiMat, utilitzem l'origami (papiroflèxia) per estimular els cervells dels infants i adults. A través del tacte (també de la vista, és clar), el fet de plegar paper ajuda a visualitzar figures en 2 i 3D, que es poden tocar i bellugar. Les arestes, vèrtexs d'un polígon es poden tocar, deixen de ser paraules abstractes en un racó del cervell o en una llibreta. Un quadrat es pot bellugar i girar i segueix sent un quadrat, podem visualitzar eixos de simetria, segments perpendiculars, cares de políedres, etc.
A banda de l'origami, pel carrer, pels supermercats, per casa, per tot arreu, els objectes o elements que ens envolten i podem tocar tenen matemàtiques dins seu, ja no només pels càlculs que han intervingut en el seu disseny sinó també per la seva forma geomètrica.
2) Tacte i llenguatge matemàtic
El tacte s'utilitza per agafar un bolígraf o llapis i escriure. Gran part de la comunicació en matemàtiques es fa a través del llenguatge escrit, mitjançant bolígraf, llapis o eines més modernes, que utilizen noves tecnologies. És molt important aprendre a escriure bé les matemàtiques, saber quan s'ha de posar un signe "=" o no, quan és necessari un parèntesi i quan no, etc. Mantenir aquest rigor fa que les matemàtiques siguin un llenguatge universal i una mateixa fórmula o expressió pugui ser entesa des de qualsevol part del món i això és fantàstic!!
Aquests són doncs per nosaltres els dos punts principals de relació entre les matemàtiques i el tacte. En els següents posts, veurem la relació de les matemàtiques amb d'altres sentits!
1) Tacte i geometria
Els nens petits experimenten molt a través del tacte, toquen els objectes, els giren, els miren des de diferents perspectives.... Assimilar bé aquests moviments i coordinació és el que facilita més endavant un pas correcte a l'abstracció en matemàtiques.
Nosaltres, des d'EspaiMat, utilitzem l'origami (papiroflèxia) per estimular els cervells dels infants i adults. A través del tacte (també de la vista, és clar), el fet de plegar paper ajuda a visualitzar figures en 2 i 3D, que es poden tocar i bellugar. Les arestes, vèrtexs d'un polígon es poden tocar, deixen de ser paraules abstractes en un racó del cervell o en una llibreta. Un quadrat es pot bellugar i girar i segueix sent un quadrat, podem visualitzar eixos de simetria, segments perpendiculars, cares de políedres, etc.
A banda de l'origami, pel carrer, pels supermercats, per casa, per tot arreu, els objectes o elements que ens envolten i podem tocar tenen matemàtiques dins seu, ja no només pels càlculs que han intervingut en el seu disseny sinó també per la seva forma geomètrica.
2) Tacte i llenguatge matemàtic
El tacte s'utilitza per agafar un bolígraf o llapis i escriure. Gran part de la comunicació en matemàtiques es fa a través del llenguatge escrit, mitjançant bolígraf, llapis o eines més modernes, que utilizen noves tecnologies. És molt important aprendre a escriure bé les matemàtiques, saber quan s'ha de posar un signe "=" o no, quan és necessari un parèntesi i quan no, etc. Mantenir aquest rigor fa que les matemàtiques siguin un llenguatge universal i una mateixa fórmula o expressió pugui ser entesa des de qualsevol part del món i això és fantàstic!!
Aquests són doncs per nosaltres els dos punts principals de relació entre les matemàtiques i el tacte. En els següents posts, veurem la relació de les matemàtiques amb d'altres sentits!