Som conscients de quan utilitzem cadascun dels nostres sentits en cada moment de la nostra vida? I quan fem matemàtiques?
Tal i com introdueixo a la meva presentació de slideshare Thoughts about maths, hi ha una estreta relació entre els nostres sentits i les matemàtiques. Per mi les matemàtiques s'haurien d'ensenyar tenint en compte tots els sentits i aprendre de la mateixa manera.
Per explicar o aprendre matemàtiques utilitzem la vista en moltes ocasions, algunes possiblement molt evidents però d'altres no tant.
1) Per una banda, la notació que es fa servir en matemàtiques es percep i s'aprèn amb la vista. Per exemple en ocasions concretes és diferent posar un parèntesi a no posar-lo, posar una lletra o una altra, posar un igual o un símbol d'aproximació, etc. És l'enfoc de les matemàtiques com a llenguatge. S'ha de conèixer el seu vocabulari i gramàtica i utilitzar-ho correctament. Aquesta part és molt important per poder comunicar i entendre's per escrit. Quan un professor o professora explica, ja sigui a la pissarra, amb presentacions o amb altres eines didàctiques, ha de tenir en compte que els alumnes estan aprenent aquest llenguatge i fixar-se molt en com escriu o presenta la informació ja que els alumnes seguiran el seu model. Inclús els llibres de text haurien d'insistir amb aquest tema.
2) Per altra banda trobem les representacions gràfiques, ja siguin taules, corbes, diagrames, etc. Aquestes ens ajuden a tenir una idea visual de la informació i ens permeten il·lustrar, deduir o preveure resultats. Ens permeten també sintetitzar grans quantitats d'informació en imatges i a poder quedar-se amb una idea general sobre el comportament de les dades.
3) Trobem també la geometria, que ens ajuda a ordenar, classificar i representar formes i objectes i a poder fer els primers passos cap a l'abstracció, ja des de ben petits. En aquests processos d'abstracció serà doncs molt important com visualitzem internament la informació i com deduïm propietats sense necessitat de representar les figures de manera física.
És ben àmplia doncs la relació de les matemàtiques amb la vista. En propers posts veurem que la relació de les matemàtiques amb els altres sentits és també molt important.
Tal i com introdueixo a la meva presentació de slideshare Thoughts about maths, hi ha una estreta relació entre els nostres sentits i les matemàtiques. Per mi les matemàtiques s'haurien d'ensenyar tenint en compte tots els sentits i aprendre de la mateixa manera.
Per explicar o aprendre matemàtiques utilitzem la vista en moltes ocasions, algunes possiblement molt evidents però d'altres no tant.
1) Per una banda, la notació que es fa servir en matemàtiques es percep i s'aprèn amb la vista. Per exemple en ocasions concretes és diferent posar un parèntesi a no posar-lo, posar una lletra o una altra, posar un igual o un símbol d'aproximació, etc. És l'enfoc de les matemàtiques com a llenguatge. S'ha de conèixer el seu vocabulari i gramàtica i utilitzar-ho correctament. Aquesta part és molt important per poder comunicar i entendre's per escrit. Quan un professor o professora explica, ja sigui a la pissarra, amb presentacions o amb altres eines didàctiques, ha de tenir en compte que els alumnes estan aprenent aquest llenguatge i fixar-se molt en com escriu o presenta la informació ja que els alumnes seguiran el seu model. Inclús els llibres de text haurien d'insistir amb aquest tema.
2) Per altra banda trobem les representacions gràfiques, ja siguin taules, corbes, diagrames, etc. Aquestes ens ajuden a tenir una idea visual de la informació i ens permeten il·lustrar, deduir o preveure resultats. Ens permeten també sintetitzar grans quantitats d'informació en imatges i a poder quedar-se amb una idea general sobre el comportament de les dades.
3) Trobem també la geometria, que ens ajuda a ordenar, classificar i representar formes i objectes i a poder fer els primers passos cap a l'abstracció, ja des de ben petits. En aquests processos d'abstracció serà doncs molt important com visualitzem internament la informació i com deduïm propietats sense necessitat de representar les figures de manera física.
És ben àmplia doncs la relació de les matemàtiques amb la vista. En propers posts veurem que la relació de les matemàtiques amb els altres sentits és també molt important.