Què són les matemàtiques recreatives? Principalment són jocs de lògica, que fan ús de la memòria, del raonament i de l'observació. Hi trobem des de laberints, sudokus, tangrams, fins a problemes i situacions que ens són plantejades perquè les solucionem. Al tractar-se de jocs sembla que en general agraden. A més sovint es poden relacionar amb problemes reals, i això fa que es vegin més propers, assequibles i útils. Molts d'ells amaguen problemes de matemàtiques relacionats amb la teoria de grafs, teoria de nombres, geometria computacional, o altres branques de les matemàtiques, però aquesta connexió queda oculta darrere dels enunciats i ningú en fa ressò.
Per altra banda, les matemàtiques que es fan a classe sovint agraden menys. Hi trobem objectes més abstractes, notacions especials, càlculs,… i esdevenen per a alguns una part abstracta i difícil dels estudis, de la que pot costar veure'n aplicacions pràctiques.
Hem de fer alguna cosa per canviar aquesta situació. Penso que hem d'aprofitar la part lúdica de les matemàtiques recreatives per anar introduïnt conceptes de matemàtiques més "serioses", però molt gradualment i amb molt de compte, ja que existeix un grau d'aversió a les matemàtiques més abstractes bastant gran que pot costar trencar.
Hi ha un "gap" massa gran entre el caràcter lúdic dels jocs de matemàtiques i la part seriosa i abstracta del que es fa a les classes. Això perjudica la imatge de les matemàtiques i el vincle que alguns infants creen amb elles.
La part acadèmica és però molt necessària i penso que se li ha de seguir donant importància. Aporta valors com el rigor i el perfeccionisme que hem comentat en altres ocasions. També ajuda a aprendre un altre llenguatge, el de les matemàtiques, que ajuda a estructurar el raonament. Per acostar aquesta part a la part més lúdica es poden introduir jocs i experiments a les classes, però mantenint les parts formals. Hem de fer que els estudiants experimentin i trobin plaer en descobrir propietats dels objectes de matemàtiques que estan estudiant i aprenguin a utilitzar-los.
Si reduïm la distància entre aquests dos tipus de matemàtiques, podrem aconseguir que més gent gaudeixi de les matemàtiques, i això és el que volem aconseguir des d'aquest espai!
Per altra banda, les matemàtiques que es fan a classe sovint agraden menys. Hi trobem objectes més abstractes, notacions especials, càlculs,… i esdevenen per a alguns una part abstracta i difícil dels estudis, de la que pot costar veure'n aplicacions pràctiques.
Hem de fer alguna cosa per canviar aquesta situació. Penso que hem d'aprofitar la part lúdica de les matemàtiques recreatives per anar introduïnt conceptes de matemàtiques més "serioses", però molt gradualment i amb molt de compte, ja que existeix un grau d'aversió a les matemàtiques més abstractes bastant gran que pot costar trencar.
Hi ha un "gap" massa gran entre el caràcter lúdic dels jocs de matemàtiques i la part seriosa i abstracta del que es fa a les classes. Això perjudica la imatge de les matemàtiques i el vincle que alguns infants creen amb elles.
La part acadèmica és però molt necessària i penso que se li ha de seguir donant importància. Aporta valors com el rigor i el perfeccionisme que hem comentat en altres ocasions. També ajuda a aprendre un altre llenguatge, el de les matemàtiques, que ajuda a estructurar el raonament. Per acostar aquesta part a la part més lúdica es poden introduir jocs i experiments a les classes, però mantenint les parts formals. Hem de fer que els estudiants experimentin i trobin plaer en descobrir propietats dels objectes de matemàtiques que estan estudiant i aprenguin a utilitzar-los.
Si reduïm la distància entre aquests dos tipus de matemàtiques, podrem aconseguir que més gent gaudeixi de les matemàtiques, i això és el que volem aconseguir des d'aquest espai!