Nombres que al travessar l'igual canvien de signe, lletres que es tatxen, nombres que pugen, nombres que baixen, arrels quadrades que marxen… Algú podria pensar que les matemàtiques són màgia, i que, per tant, amaguen trucs que només poden saber aquells que disposen d'informació privilegiada. Però no és així. Totes aquestes operacions obeeixen a regles lògiques, que si no s'expliquen des de l'inici, poden causar llacunes de molta importància en la formació matemàtica de les persones.
El baix nivell de matemàtiques i de comprensió lectora és un problema d'actualitat, arrel de la recent publicació de les dades de l'informe PISA.
Per què està passant això? És només degut a la poca quantitat d'hores que se li dedica a les matemàtiques i a llegir? Què són les matemàtiques? Quines són les parts que costen més als estudiants? Quines són les que menys?
Les matemàtiques formen part de la nostra vida quotidiana, ja sigui a través dels nombres, com en els preus, les hores, etc., com també a través de la geometria de qualsevol objecte o ser viu. I d'això n'hem de ser conscients.
Per què algú pugui entendre les matemàtiques, necessita una bona base ja des dels primers anys d'escolaritat. S'han de treballar amb profunditat tots els aspectes que engloben les matemàtiques com ara la lògica, la capacitat d'observació, de raonament, però també la capacitat de tolerar la frustració quan alguna cosa no s'entén. Si ens envoltem de docents que, a banda de tenir uns bons coneixements i una bona capacitat per transmetre'ls, poden ajudar a tolerar aquesta frustració, podrem aconseguir bons resultats.
Per altra banda, la dificultat de comprensió lectora no està deslligada de les dificultats amb matemàtiques. Sovint els problemes de matemàtiques que tenen enunciats formats per breus escrits, que relacionen les matemàtiques amb problemes reals, són els que creen més ansietat als estudiants. Per tant una millora de la comprensió lectora pot ajudar a millorar la comprensió de problemes de matemàtiques i a l'inrevés, un treball de la comprensió dels enunciats de matemàtiques es converteix en una pràctica de comprensió lectora.
En canvi, les parts més mecàniques de les matemàtiques, com pot ser el càlcul mental, són les que habitualment costen menys. Però això és una part ben petita de les matemàtiques, que deixa poc espai a la creativitat.
Sembla que es volen introduir canvis per tal de millorar la situació i crec que hem de ser conscients de la importància de les matemàtiques a la nostra vida. Per això hem de tenir uns bons docents, amb bons coneixements però també amb capacitats emocionals a l'hora d'empatitzar amb els estudiants, entendre'ls i poder estimular-los per què donin el millor de sí mateixos.
El baix nivell de matemàtiques i de comprensió lectora és un problema d'actualitat, arrel de la recent publicació de les dades de l'informe PISA.
Per què està passant això? És només degut a la poca quantitat d'hores que se li dedica a les matemàtiques i a llegir? Què són les matemàtiques? Quines són les parts que costen més als estudiants? Quines són les que menys?
Les matemàtiques formen part de la nostra vida quotidiana, ja sigui a través dels nombres, com en els preus, les hores, etc., com també a través de la geometria de qualsevol objecte o ser viu. I d'això n'hem de ser conscients.
Per què algú pugui entendre les matemàtiques, necessita una bona base ja des dels primers anys d'escolaritat. S'han de treballar amb profunditat tots els aspectes que engloben les matemàtiques com ara la lògica, la capacitat d'observació, de raonament, però també la capacitat de tolerar la frustració quan alguna cosa no s'entén. Si ens envoltem de docents que, a banda de tenir uns bons coneixements i una bona capacitat per transmetre'ls, poden ajudar a tolerar aquesta frustració, podrem aconseguir bons resultats.
Per altra banda, la dificultat de comprensió lectora no està deslligada de les dificultats amb matemàtiques. Sovint els problemes de matemàtiques que tenen enunciats formats per breus escrits, que relacionen les matemàtiques amb problemes reals, són els que creen més ansietat als estudiants. Per tant una millora de la comprensió lectora pot ajudar a millorar la comprensió de problemes de matemàtiques i a l'inrevés, un treball de la comprensió dels enunciats de matemàtiques es converteix en una pràctica de comprensió lectora.
En canvi, les parts més mecàniques de les matemàtiques, com pot ser el càlcul mental, són les que habitualment costen menys. Però això és una part ben petita de les matemàtiques, que deixa poc espai a la creativitat.
Sembla que es volen introduir canvis per tal de millorar la situació i crec que hem de ser conscients de la importància de les matemàtiques a la nostra vida. Per això hem de tenir uns bons docents, amb bons coneixements però també amb capacitats emocionals a l'hora d'empatitzar amb els estudiants, entendre'ls i poder estimular-los per què donin el millor de sí mateixos.